torsdag 15 juli 2010

Hotel Tres, Palma de Mallorca - stillhet, ro och lugn

Av: Björn M
Jag föraktade några vänner som åkte på bröllopsresa till Mallorca. Förstod inte hur de kunde vara så dumma att de åkte till Mallis. För mig var Mallorca ett charterträsk. På min näthinna hade bilder av hotellkomplex och överfyllda strander etsat sig fast. Men ack så fel jag hade. Det krävdes en hel del övertalning innan jag åkte till Mallorca. Idag är det ett av mina absoluta favoritresmål i Europa. Det är ett resmål som lämpar sig för en förlängd weekend.

Palma de Mallorca är en skön stad, med bra restauranger, skön atmosfär och hyfsad shopping. Ön bjuder på ständiga överraskningar. Att vandra mellan Sollér och Deia är vackert och otroligt rogivande. Att äta lunch på fiskrestuarangen i Deias hamn är något som jag gärna gör om och om igen.

Det finns en hel del bra hotell på Mallorca. Som många andra svenskar så bor jag gärna på svenskhotellen Portixol, Esplendido och Tres. Jag har dock avstått Puro. Det känns inte riktigt rätt.

Tres gillar jag. Portixol är trevligt och bra men det är alltid fullt. Esplendido har en för hög koncentration av barnfamiljer enligt mig.

Det första som slår mig är det lugn som infinner sig när jag går genom portvalvet till Tres. Trots att hotellet ligger ett stenkast från de mest trafikerade gatorna i Palma så finns lugnet där. På innergården är mitt första intryck att tiden står stilla.

Tres är ett OK-hotell. Rummen är ok, de spanska städvanorna med rengöringsmedel som har en stark doft tyder på att de är nystädade. Frukosten är helt OK. Sängarna är OK. Toaletterna är OK. Läget är OK. Men sammantaget så blir mitt sammantagna intryck bättre än OK. Lugnet, stillheten och känslan av en oas i Palma gör att jag gillar hotellet lite mer. Och sedan är solterrassen på taket ett extra plus. Den lilla poolen erbjuder en fantastik utsikt över Palmas takåsar. Dessutom litenheten som skapar en intimitet gör hotellet till en Mallorcafavorit.

Omdöme
Hotellsjäl: 4
Service: 3
Atmosfär: 4
Sängar: 3
Badrum: 3
Läge: 4
Frukost och restaurang: 3
Betyg 24 poäng av 35 möjliga
Karta Google maps
Webbsajt Hotel Tres

Bilderna kommer från hotellets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar