onsdag 18 augusti 2010

Hilton Dalaman, säkert bra men inte för mig

Av: Björn M

Låt mig inleda med att säga att jag älskar Turkiet. Det finns få länder som jag rest så mycket i. Alltid har jag mötts av vänliga människor. Alltid så har jag blivit överraskad av servicen och omtanken. Därtill kommer att Turkiet erbjuder bland den bästa maten i världen. Och baden längs den turkiska medelhavskusten tillhör de bästa. I mig bor en turk.

Efter nästan fem dagar till havs inträffar en chock när jag kliver in i receptionen på Hilton Resort & Spa Dalaman. I den aircondinerade foajen är mottaget lika kyligt som luften kall. Nej, mottagandet är inte kyligt. Det är nonchalant. Personalen är totalt ointresserad av att ta emot nya gäster. Efter en stunds väntan på incheckningen så blir det min tur att checka in. En totalt oengagerad receptionist tar emot mig, försvinner och kommer tillbaka. Försvinner igen helt utan förklaring. Och minuterna tickar. Eftersom det är ett "all inclusive" hotell så förklarar hon att man måste boka bord på hotellets restuaranger. Efter klockan 12, hon påpekar att borden snabbt tar slut så jag bör boka så snart som möjligt. Jag frågar om hon kan hjälpa oss med det. Svaret är nej. Utan vi ska ringa till restaurangen. OK, konstaterar jag men vi kommer ju inte få vårt rum före klockan 14 säger jag. Hon ser frågande ut.

En liknande upplevelse har jag hos conciergen. Jag vill boka en transport till flygplatsen dagen efter. Till svar får jag att han måste stämma av med sin manager. Att boka en flygplatstransfer borde vara något av det vanligaste uppdrag en gäst vänder sig till conciergen - snacka om byråkrati om varje transport måste godkännas av manager. Det slutar med att jag väljer att ta en taxi.

Till själva hotellet. Ska sägas att jag inte är särskilt förtjust i kedjor. Och inte heller stora hotell. Att bo på ett all inclusive hotell gör jag helst inte. Så redan från början borde jag ha tänkt att det här var fel. Vi matchar inte. Jag vill ha något som inte ingår i Hilton Dalamans erbjudande. Men eftersom jag ville bo nära flygplatsen i Dalaman så kändes Hilton som ett bra val.

Bortsett från personalens, speciellt i reception, guest relations och concierges, attityd finns det inte mycket att klaga på. Jag har aldrig bott på ett hotell som erbjuder ett så varierat utbud av aktiviteter, restauranger och barer. Här finns allt. Från vattengympa, yoga, stavgång, vattenland, golfbana, tennisbanor, sunset lounge, nattklubb, en amfiteater där personalen uppträder till gözleme hut. Hotellet har tio pooler och en lång egen strand med en mycket bra badbrygga. Det är inte trångt någonstans.

Servicen på restaurangerna är trots att hotellet är full belagt snabb och vänlig. Maten funkar. Jag blir imponerad av den ofantliga frukostbuffén med allt vad man kan begära. Här finns massor av färsk frukt, ett tiotal olika brödsorter, bra utbud av juiceer, olika sorters flingor och müsli, ett rikt utbud av ägg, etc etc.

Rummen är det inget fel på. Sköna sängar där jag sover som en prins efter att ha sovit fem nätter på däck på en gulet. Aircon:en hörs knappt. TVn har många kanaler. Och badrummet har både badkar och dusch med en separat toalett. Jag gillar rummets storlek.

Men jag måste nog inse att jag gillar inte den här typen av hotell. Jag saknar det personliga. Jag är gäst på en hotellfabrik där man inte har en relation till sina gäster. Gästerna är inte gäster de är kunder. Eller snarare enheter som på det effektivaste sättet ska passera igenom fabrikens olika delar - incheckning, bespisning, avkoppling, underhållning, förvaring och utcheckning. För att göra processen så smidig som möjligt har man skalat bort allt som kan leda till gnissel till följd att jag upplever hotellet som själlöst och opersonligt.

Men vill man bo på ett hotell där allt är väloljat, där det finns något att göra varenda sekund på dygnet är Hilton Dalaman det perfekta stället. Vill man bo på ett hotell som man inte vill lämna under hela sitt besök i Turkiet så är det ett optimalt ställe.

Omdöme
Hotellsjäl: 1
Service: 2 (Kvinnan som lagar Gözleme är värd en femma)
Atmosfär: 2
Sängar: 4
Badrum: 3
Läge: 4 (eftersom jag ville bo nära flygplatsen i Dalaman)
Frukost och restaurang: 4 (frukostbuffen är värd en femma)
Betyg 20 poäng av 35 möjliga

Karta Google maps
Webbsajt Hilton Dalaman

Bilderna kommer från Hiltons egen sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar