söndag 30 januari 2011

Miracle Hometel, Bangkok - får jag säga uselt?

Av: Björn M  
Brasklapp: Jag ska inte jämföra äpplen med päron. Jag vet. Jag vet att jag inte ska tillämpa en måttstock för tumm etc när jag mäter decimeters. Jag vet att jag inte ska mäta hotellupplevelser med övernattning.

Jag landade sent på Bangkoks flygplats Surbannavami och behövde någonstans i flygplatsens närhet att övernatta eftersom jag redan nästan tidigt nästa morgon skulle vidare. Att åka in till centrala Bangkok var lockande men kändes helt onödigt. På Global Grasshopper hade nyligen en bloggpost om världens bästa flygplatshotell. Miracle var ett av de hotell som fanns med i deras uppräkning. Sagt och gjort. bokar Miracle. 53 dollar för en natt är ju ett fynd, tänker jag.


Det börjar inte bra. Jag hade ringt och bekräftat vilken tid jag landade så de skulle kunna hämta upp mig, eftersom de erbjöd gratis transport från flygplatsen till hotellet. Efter att ha hämtat bagagge så kommer jag ut där hotellen står och väntar på sina gäster. Men ingen representant för Miracle hade infunnit sig. Nej, några andra hotellrepresentanter berättar att Miracle inte är där idag. Inte heller någon annan dag enligt dem. Ja, ja, tänker jag. Efter en stunds väntan ringer jag till hotellet och då får jag ett meddelande att de inte har fått min ankomsttid och därför inte kunnat skicka någon minibuss. Och nu har de ingen att skicka. Jag står på mig och efter en lång diskussion skickar de en bil för att hämta mig.

En fråga: ligger ett flygplatshotell vid en flygplats? Det kan ju tyckas naturligt. Men det är tydligen inte självklart. Efter en stunds transport, i hög hastighet, når vi Miracle. Ja, jag ser flygplan starta och landa långt, långt borta. Det är långt till flygplatsen.

Väl inne på hotellet börjar jag ana oråd. Skyltar. Föreskrifter. Uppmaningar. En stor, trist, knappt inredd reception tar emot. Personalen är effektiv, men extremt opersonlig och jag tror att de ser på sina gäster som ett koli bagage som ska förvaras på hotellet under natten. Hotellet reception luktar rök, trots skyltar som meddelar att rökning inte är tillåten. Utanför finns en stängd japansk restuarang som tillhör hotellet. Likaså ett stängt spa. (När jag lämnar hotellet på morgonen nästa dag upptäcker jag att det är ett gigantiskt hotellkomplex med flera stängda restuaranger och delar av hotellet.)

Dags för rummet. Rökfritt rum som luktar rök. Jag hör grannens val av tv-program. Men mest fascinerande är att detta stora rum saknar fönster. Jo, förresten badrummet har flera fönster. Annorlunda.

Rummet är ok, förvånande stort. Badrummet är också stort, stor jacuzzi och separat dusch. Gigantiskt handfat. Men det är lite lustigt att toaletten står framför dörren till rummet, så att man varje gång man passerar slår i toalettstolen.

Jag somnar. Och sover gott. Sängen finns ingen som helst anledning att klaga på.

På morgonen ska jag transporteras till flygplatsen. Tio minuter innan utsatt tid ringer de från receptionen och meddelar att jag måste skynda mig ned eftersom transporten väntar på mig. Det blir lite lustigt eftersom jag får vänta i en kvart efter utsatt tid på att transporten ska komma iväg.

Uselt är ett starkt uttryck. Men Miracle är ingen höjdare. Med tanke på kostnaden är det OK. Men inte mer.

Omdöme
Hotellsjäl: 1
Service: 1
Atmosfär: 1
Sängar: 3
Badrum: 3
Läge: 2
Frukost och restaurang: inte aktuellt
Betyg 11 poäng av 30 möjliga

Webbsajt http://www.miraclesuvarnabhumi.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar