lördag 15 maj 2010

Mandrin Oriental Bangkok - det kan knappast bli bättre... eller?




Av: Björn M

Det är ett av de bästa hotell jag bott på. Servicen är outstanding och överlägsen de flesta andra hotell som jag tillbringat några dagar på. Det är små saker som får mig att mysa av välbehag.

Exempel 1: Första gången jag bodde på Oriental hade jag utsikt över floden nedströms. Nästa gång jag bodde där påpekade för mig att jag förra gången bodde med utsikt nedströms och därför fick ett rum med utsikt uppströms.

Exempel 2: Som vanligt väljer jag att bli upplockad på flygplatsen. När jag kommer till hotellet hälsar dörrvakten mig välkommen - "Welcome to Oriental Mr M". Andra gången jag stannar på hotellet hälsar dörrvakten mig välkommen med frasen "Welcome back Mr M." Och tredje gången: "Welcome home Mr M.".

Dessa exempel får mig att känna mig sedd. Och att hotellet tänker åt mig. Att de bryr sig om mig som gäst. Det gillar jag.


Att bo vid floden i Bangkok ger en ytterligare dimension till staden. Att från sitt hotellfönster följa livet längs floden ger nya intryck. Att äta frukost på terrassen som ligger i direkt anslutning till floden är en perfekt start på en dag i Bangkok. Mandarin Oriental erbjuder flera frukostalternativ, buffe eller någon "set menu". Buffen är mycket bra, där finns allt. Mycket frukt. Ett rikt utbud av olika typer av bröd. Ja, det finns det mesta du begär.


Rummer är också riktigt bra. Stort. Sköna sängar. Rummet går att mörklägga ordentligt. Det är tyst. Och det är utrustat med det mesta du kan behöva. Saknar du något är du bara ett telefonsamtal från att få det levererat till ditt rum.

En TV som har ett rikt utbud av kanaler. Här finns också tidningar och en musikanläggning. Badrummet är också bra med en separat toalett.


Swimming poolen vid Oriental är bra. Här finns ganska gott om platser och det finns platser dit solen når såväl tidig förmiddag som sen eftermiddag. Poolservicen är ständigt närvarande och på. Självklart finns det ett spa på Oriental.

Men den perfekta ytan får mig att vilka skrapa på ytan. Hitta felen. Det måste finnas något som inte är lika perfekt. Men det är svårt. Personalen är vänligare och mer tillmötesgående än något annat hotell jag bott på. Och det gäller oavsett om det är städerskan, receptionisten, hovmästaren eller poolpersonalen. Vänligheten och servicen är Orientals framgångsrecept. Men det finns något opersonligt över denna vänlighet, den blir ytlig. Nästan industriell. Apropå industri. Ja, det är ett stort hotell, med alla de nackdelar som stora hotell har. Det blir lätt kö till hissarna. Det blir lätt en stunds väntan till utcheckningen. Och du kan få vänta på bli anvisad ett bord vid frukosten. Ibland så drabbas jag av en känsla av hotellindustrikomplex.

OK, läget är kanske inte optimalt om man vill shoppa. Men hotellet erbjuder färja till närmaste Skytrain station. Resan på floden tar några minuter och färjan går större delen av dygnet.

Men det är dyrt att bo på Mandrin Oriental. En hotellnatt ligger några tusenlappar över hotell som Metropolitan. Men servicen gör det värt att bo där en natt.

Omdöme
Hotellsjäl: 4 - anrikt hotell med leende, omtänksam och tillmötesgående personal.
Service: 5 - det kan inte bli bättre, personalen är på och löser dina problem.
Atmosfär: 4 - historiens vingslag kombinerat med floden ger Oriental en känsla som är svår att överträffa. Dock så är det kanske lite stifft.
Sängar: 4 - jag sover gott i ett mörkt, svalt och tyst rum med sköna sängar.
Badrum: 4 - stort, rymligt men jag saknar trycket i duschen och en separat dusch.
Läge: 5 - floden är en del av Bangkoks puls samtidigt är det lite off om man vill vara nära shoppingen.
Frukost och restaurang: 4 - Frukosten är briljant - men dyr. Room servicen är bra och omtänksam. Men smakar det så kostar det.

Betyg 30 poäng av 35 möjliga

Karta Google maps

Webbsajt Mandrin Oriental Bangkok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar