onsdag 14 april 2010

Night Hotel New York- en svart walk-in-closet-upplevelse


Av: Björn M

Till mitt försvar kan jag säga att det inte var jag som bokade Night Hotel.

Intill Times Square ligger detta så kallade boutiquehotell. Hotellets tema - natt - går igen i det mesta. Man försöker vara ett chict, svart hotell. Det blir kanske lite överdrivet. Det blir för mycket.

Times Square är inte något av mina favoritområden i New York. Jag har svårt för Times Square. Ett besök räcker. Jag saknar själen och något som finns innanför den putsade, kommersiella ytan och det extrovärta. Times Square är yta med massor av människor - framförallt turister.

Åter till hotellet som ligger inklämt på en av tvärgatorna, West 45th Street, till Times Square. Receptionen är liten och jag får ett lite svajjigt intryck. Det verkar inte funka helt och hållet. Jag funderar på om de har koll. Jag vet inte varför jag får det intrycket men det är något i receptionisternas agerande som får mig att tveka. Kanske är det den granskande "supervisorn" som står bakom de två receptionisterna och övervakar processen.

Rummet är en svart/vit garderob. Kanske lite större än en garderob. Snarare en svart walk in closet. Badrummet är en garderob. Jag ska alltså tillbringa fyra nätter i en walk in closet med en säng och en garderob som badrum. Som så många hotell i New York är även detta rum minimalt. Jag borde inte blivit förvånad. Det är bara att konstatera: en resväska på golvet och nästan hela golvytan är täckt.

Från mitt lilla, lilla fönster ser jag ut i ett trångt mellanrum mellan husen. Jag skymtar inte himlen. Jag vet att den finns där uppe men jag ser inte en tillstymmelse av den. I och för sig ser jag när det regnar. Och det är ju bra. En annan fördel är att det inte är någon insyn. Men ibland kan det vara skönt att få lite perspektiv och vyer. Nights fönster ger mig ingetdera.

Sängen lämnade inte några minnen. Varken positiva eller negativa. Men jag somnade snabbt och vaknade utvilad.

På fredag- och lördagkvällen är det någon form av klubb i baren. Mycket folk. Bra musik. Men när jag var där kändes det malplacerat. Miljön stämde inte överens med musiken och gästerna.

Frukosten är en annorlunda upplevelse. Den serveras i baren (ja det luktar lite bar). Visst det är ett plus att det ingår frukost. Men jag vet inte om jag kan kalla detta för frukost. Där finns några ledsna cornflakes, ett bröd du kan rosta, kaffe - som det smakade i USA innan Starbucks klev in på den amerikanska kaffemarknaden, några kokta ägg, ledsen kokt burkskinka mm. Nej, det blir till att gå över gatan och besöka delin som har fruktsallad och yoghurt. Eller slinka in på Starbucks som ligger någon port bort. 

Ok, nu låter det som jag ogillar Night. Jag tror i och för sig att det inte är Night som jag ogillar. Det är området runt Times Square som jag tycker saknar charm och själ. Omgivningen präglar min syn på hotellet. Night försöker erbjuda en svart oas i Times Squares bruset men jag tycker de inte når inte riktigt i mål. Men gillar man Times Square. Gillar man svart. Då kommer man att gilla Night.

Omdöme

Hotellsjäl: 3 - Det finns ett försök. Kanske lite mörk själ.

Service: 3 - Acceptabel och helt ok. Men inget som sticker ut. Varken positivt eller negativt.

Atmosfär: 2 - Jag har lite svårt för den svarta atmosfären. Den känns lite opersonlig och påklistrad. Ett försök som inte kittlar mig eller min nyfikenhet.

Sängar: 2 - Lämnar inte något minne.

Badrum: 2 - Minimalt. Men helt och rent. Litenheten får mig nästan att drabbas av klaustrofobi.

Läge: 3 - Ligger några steg från Times Square. Vill man bo mitt i smeten så finns det få hotell som inte ingår i någon av de stora kedjorna som ligger bättre. Jo, förresten Grace och Paramount.

Frukost och restaurang: 2 - Ja, det finns frukost. Nej, du kan hoppa över den och inta frukost på någon diner istället.

Betyg
17 poäng av 35 möjliga

Karta
Google maps

Webbsajt
Night Hotel

Foton är hämtade från Night Hotels hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar