söndag 11 april 2010

Uma Paro - ett hotellrum med utsikt


Av: Björn M

Inflygningen till Bhutans enda flygplats är dramatisk. Redan efter starten informerar piloten oss om att vi kommer att flyga nära bergväggarna. Och att vi inte behöver vara oroliga eftersom de är vana och gör denna flygning dagligen. När vi sedan närmar oss flygplatsen i Paro förstår jag vad de menar. När jag tittar ut genom flygplansfönstret ser jag ett hus strax ovanför vingen. Huset är kanske trettio meter bort. Paros flygplats ligger inklämd mellan Himalayas berg. Och planet girar mellan topparna för att slutligen nå till den korta landningsbanan. Den lär finnas med på topplistan över de otäckaste flygplatserna i världen.

Den dramatiska inflygningen sätter scenen för min vistelse i Bhutan. Det är en dryg vecka som präglas av dramatiska berg, ett fascinerande landskap och ovanliga intryck. Det är få länder som fångat min fascination och min upptäckarlust på samma sätt som Bhutan gjort.

Till Bhutan reser du för naturen och kulturens skull. Om du söker avkoppling och intryck så är det ett bra resmål. Men söker du storstadens puls så har du kommit fel. Det är inte många år sedan TV kom till Bhutan.

Första och sista natten i Bhutan tillbringade jag på Uma Paro. Ett hotell i Como-kedjan, samma kedja som driver Metropolitan i Bangkok. Uma ligger en bit utanför Paro, uppe på kanten med en vidsträckt utsikt över Parodalen. Du slås av naturens skönhet. Skogen, dalen och bergen. Skönheten är ofantlig. Och hur väl de har lyckas integrera hotellet i omgivningen.

Det var lite av kärlek vid första ögonkastet. Ett vackert hotell präglat av landet, den öppna elden i receptionen bjuder in till en stunds avkoppling. Trägolvet knakar behagligt när någon kommer gående. Vackert är ett intryck som kommer tillbaka gång på gång. Det finns en smakfullhet som aldrig går till överdrift. Det finns ett lugn som aldrig blir uttråkande. Det finns en skönhet som aldrig blir för mycket. Uma Paro är en oas i ett fascinerande land.

På Uma Paro konstaterar jag att min mobil inte fungerar i Bhutan. Lite desperat konstaterar jag att jag ska vara utan mobil i en vecka. Först infinner sig paniken. Hur ska det gå? Hur ska jag klara mig? Sedan tar hotellets och landets lugn överhanden. Jag accepterar. Och inser att jag ska vara tacksam. Nu kan jag vara närvarande i nuet. (Visst skaffar jag ett lokalt abonnemang så att jag kan smsa.)

Rummen är ganska små, men har allt man behöver. Sängarna är sköna. Badrummen välutrustade och tilltagna. Hotellets gym överträffar mina förväntningar: löpband, fria vikter, maskiner med mera. Likaså får spa-anläggingen ett bra betyg med såväl pool som bra massage. Poolen är vacker. Med en ofantlig utsikt över dalen.

Jag äter middag i restaurangen, Bukhari. Innan tar jag en drink i baren framför en öppen brasa. En bra måltid serveras av en matsal som blickar ut över dalen, i bakgrunden knastrar brasan hemtrevligt. Sakta sänker sig nattens mörker och längs dalens väggar ser man några få lampor tändas. Middagen överträffar inte mina förväntningar. Men personalens vänlighet gör mig glad - de upplyser mig om att det lokala jak-köttet är väldigt senigt och kanske inte är den perfekta måltiden för den som vill ha en god måltid.

På morgonen serveras en bra frukost i hotellets matsal. Där finns det mesta, efter några dagar i Bhutan längtar jag efter Uma Paros frukost, från omelett, via gott bröd, till frukt och yoghurt. Till och med müslin faller en müslifinsmakare på läppen.

Omdöme

Hotellsjäl: 4 - en lågmäld och vänlig skönhet

Service: 4 - mycket bra men saknar det där lilla extra

Atmosfär: 4 - behaglig och avkopplad. Det är skönt att vistas på Uma Paro.

Sängar: 4 -  du sover bra

Badrum: 4 -  finns allt och det är bra tilltaget.

Läge: 5 -  vackert beläget med utsikt över Parodalen. Du behöver bil för att ta dig någonstans med det spelar ingen roll.

Frukost och restaurang: 4 - en bra frukost med det mesta

Betyg
29 poäng av 35 möjliga

Karta
Google maps

Webbsajt
Uma Paro

(Foton kommer från Uma Paros hemsida)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar