tisdag 23 mars 2010

Metropolitan - Bangkok - en kärlekssaga på upphällningen


Av: Björn M

Det fanns en tid då jag älskade Metropolitan i Bangkok. Det var ett av mina absoluta favorithotell. Och fortfarande så finns den känslan kvar hos mig. Ett hotell som lämnar ett minne och en känsla kvar. En plats dit jag vill återvända. Men de senaste gångerna jag bott där så har de positiva minnena solkats ned av att servicen försämrats. Hotellet eller om det är hotellets personal har börjat ta sig själva och sin framgång på för stort allvar.

Var börjar vi? En hotellupplevelse i Bangkok börjar oftast på flygplatsen. Du blir mottagen av personal från hotellet som ledsagar dig till din förbeställda hotell pick up. Metropolitans personal tar emot dig och hälsar dig välkomna till Bangkok. Förr ställde de frågor och låtsades i alla fall vara intresserad av dig. Idag slussar de dig till bilen. När jag var där senast så kom ingen bil. Vi fick vänta. Och vänta. Till slut kom någon snabbt framkallad bil utan den bekvämlighet som du förväntade dig. OK, vi fick inte betala mer än några få dollar. Men Metropolitan lyckades inte leverera på mina förväntningar.

Incheckningen går bra, snabb och de ber om ursäkt för problemet med hotell pickupen. De fixar tid för massage. De levererar det förväntade utan problem. Tidigare så överraskade de. Deras servicevilja överträffade alla förväntningar utan att vara påträngande. Nu har det glömt bort att en verkligt bra hotellupplevelse bygger på att man springer det där extra varvet.

En av Metropolitans styrkor är rummen. OK, du måste välja en större storlek på rum för att uppskatta dem. Men de stora rummen är fantastiska. De mörka trägolven får mig att älska rummet. Sofforna får mig att förstå att jag inte är på vilket hotell som helst utan ett hotell där något har tänkt efter när de inredde. Sängen är skön. Badrummet är ljuvligt. Bra tryck i duschen. Jag är barnsligt förtjust i Metropolitans duschcreme - Shambala - citrongräsdoften får mig att överväga att köpa med mig den hem. Minibaren bjuder på en små överraskningar.

I utbudet av TV-kanaler märks att någon tänkt. Där finns måste kanalerna, men också något som väcker mitt intresse som National Geographic och Discovery. Dessutom finns någon filmkanal. För den jetlagade resenären så finns så erbjuder tv-utbudet tidsfördriv i väntan på att kroppens sovklocka ska anpassa sig till tiden i rummet.

Metropolitans gym och spa är bra. Till och med mycket bra. Gymmet har löpband, cyklar och det mesta av utrustningen du önskar dig på ett hotellgym. Dessutom finns fri tillgång till handdukar och vatten. Inget onödigt tjafs när du behöver en handduk att torka bort svetten eller vatten att släcka törsten. Det finns där. Som en extra bonus finns såväl yogaklasser som andra träningsklasser. Metropolitans spa är också bra. Massagen utmärkt och inte påträngande.

Hotellets pool saknar en sak - sol efter lunch. Tyvärr kan du bara sola några få timmar på förmiddagen sedan sätter höghusen runt hotellet stopp. Och dessutom finns det endast ett drygt tiotal solsängar. Men bortsett från detta är det snyggt, bra och rent. Personalen fixar och donar.

Frukostbuffen är en av de bästa. Här finns bra frukt, smoothies, yoghurt, musli, omelletter, etc etc. Och det lilla extra. Snyggt upplagd. Allt känns nyttigt och fräscht. Bortsett från en överenergisk personal så är frukosten på Metropolitan en av de bästa jag ätit.

Varför håller min kärlek på att rinna ut i sanden. Kärlek måste vara ömsesidig för att hållas vid liv. Och de senaste gångerna jag besökt Metropolitan så har det känts som min kärlek varit obesvarad. Servicekänsla har ersatts med problemfokusering. Istället för att lösa ett problem svarar personalen med att de inte kan hjälpa till.

Metropolitan ligger inte långt från nattmarknaden i Lumphini. Närmaste grannar är de välrenommerade hotellen Sukothai och Banyan Three. På några minuter kan du ta dig till tunnelbanan och skytrain. Jag saknar dock floden.

Omdöme

Hotellsjäl: 4 - En tanke och ett koncept

Service: 3 - Bra men har varit bättre

Atmosfär: 5 - Bangkok goes metropolit

Sängarna: 4 - Bra

Badrum: 5 - Sköna och missa inte duschcremen

Läge: 4 - Helt OK

Frukost/restauranger: 4 - Bland de bästa om inte personalen var så ettrig

Poäng
29 av 35 möjliga

Webbsajt
http://www.metropolitan.bangkok.como.bz/

Karta

Google Maps

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera