tisdag 23 mars 2010

Kempinski Corvinus - Budapest - utan själ och hjärta



Av: Björn M

Det finns platser då du skulle kunna vara som var som helst i världen eller ingenstans. Inte något avslöjar var du är på jorden. Möjligen kan språket som talas runt omkring dig ge en hint om vilken plats du befinner dig på. Det finns allt för många hotellfoajer som är den typen av platser. Själ- och identitetslösa.

Hotel Kempinski i Budapest är en sådan plats.

Hotellet ligger i centrala delarna av Budapest. Nära shopping och floden. När jag besöker Budapest känns det som stan har åkt på semester. Gatorna är tomma. Staden känns i det närmaste utan mänskligt liv. Jag och några vilsna turister vandrar längs gatorna i brytningen mellan vinter och vår.
Kempinski är ett cresendo av heltäckningsmattor, mässing och marmor förflyttar dig till en svunnen tid. Det tidiga 1990-talet känns mer närvarande än nuet.

Egentligen är ingenting fel på detta hotell. Allt är klanderfritt. Men jag saknar tuggmotståndet. Jag saknar det som väcker min fantasi och mitt intresse. Hotell Kempinski kan vara vilket hotell som helst. Det lämnar inget minne efter sig. Det lämnar inte några unika intryck.

Här finns en hotellbar utan bardisk, en restaurang som du har sett på många, många hotell runt om i världen. Soffgrupper som inte bjuder intill avkoppling. Ett gym som har den pliktskyldiga utrustningen. Ett spa som varken välkomnar eller stöter ifrån dig.

Incheckning och utcheckning går smärtfritt. Du reagerar inte över personalen, den är varken vänlig eller ovänlig. Den når upp till en servicenivå som är ok och aldrig tränger sig på eller får dig att reagera.
Frukostbuffen är bra. Det mesta finns där från färsk frukt till omelett. Ett rikt utbud av bröd, musli, yoghurt och pålägg. Ja, till och med sill som säkert några uppskattar. Men ändå saknar jag det där extra. Det som får mig att känna att hotellfrukosten nått sin fulländning.

Rummet jag bodde på var bra. Stort. Skön säng. Stort badrum, med badkar och separat dusch. Det gillar jag. Golvet i badrummet är uppvärmt. Ett plus. Ett minus i badrummet är den ojämna temperaturen i duschen ena stunden ljummet, nästa stund perfekt och den tredje stunden kokhett. Och vattnet strålar utan det där trycket som jag önskar. Duschandet ger inte den avkoppling jag vill få. I övrigt så finns en arbetsplats och fåtölj. Bra garderober. En minibar med ett hyfsat sortiment. Men återigen så saknar jag någonting. Jag kan inte ta på vad det är. Är det inredningen som jag känner igen från hundratals andra hotell?

Ett minus är tvn. Tjock-TV i ett skåp. Kanaler som är totalt ointressanta. Där finns måstena - CNN, BBC News, men sedan kommer en kavalkad av ointresse. Det känns som det är hundratals tyska kanaler när jag zappar igenom tablån. Och sedan några kanaler som bara fladdrar förbi. Inte en kanal som som får mig att stanna till. Att tvn inte går att stänga av med fjärrkontrollen är ett minus. Med halvvaken tvingas jag upp ur sängen och vaknar till för att kunna stänga av.

Omdöme

Hotellsjäl: 2 - Identitetslöst

Service: 3 - Varken bra eller dålig

Atmosfär: 2 - Välkommen till 90-talet

Sängarna: 4 - Bra

Badrum: 3 - Kunde varit betydligt bättre

Läge: 4 - Bra, men var är Budapestborna

Frukost/restauranger: 4 - Helt ok

Poäng
22 av 35 möjliga

Webbsajt
http://www.kempinski.com/en/budapest/Pages/Welcome.aspx

Karta
Google Maps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar